صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۹۱۹۶
معاون اسبق راه و شهرسازی در گفت و گو با بصیرت مطرح کرد

فاطمی عقدا: تولید انبوه راهکار کاهش مشکلات بخش مسکن است  

تامین زمین و منابع و تسهیلات لازم، ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط،همکاری موثر با انبوه سازان و نمونه ای مثل ساخت و ساز مسکن مهر، تجربه خوبی است که دولت می تواند برای ساخت وساز از آن استفاده کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با فاطمی عقدا

به گزارش بصیرت، سید محمود فاطمی عقدا معاون اسبق وزارت راه وشهرسازی و کارشناس بخش مسکن در گفت و گو با بصیرت در خصوص چالش های واگذاری زمین به مردم برای افزایش ساخت و ساز مسکن گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که با واگذاری زمین به مردم در راستای افزایش ساخت و ساز مسکن نمی توان گام مهمی برداشت. این موضوع بدین جهت محل چالش است چرا که زمانی که زمین به فرد حقیقی واگذار می شود مطمئنا تولید مسکن و ساخت آن با مشکلات عدیده ای مواجه می شود.

وی در این باره افزود: اگر کشور به لحاظ نیاز به مسکن در حالت عادی بود و در این باب مشکل فوری و حاد نبود، ضمن اینکه نیاز انباشته در بخش مسکن وجود نداشت، و فشار سنگین کمبود مسکن و بی مسکنی در کشور وجود نداشت قطعا اعطای زمین به مردم تصمیم خوبی بود، اما اینک که با نیاز انباشته شده مسکن در کشور مواجه هستیم قطعا چنین تصمیمی نمی تواند موثر باشد.

معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی در خصوص راهکارحل بخشی از مشکلات حوزه مسکن گفت: راهکار کاهش مشکلات بخش مسکن، تولید انبوه است. به این دلیل که تولید انبوه هم زمان ساخت را کوتاه می کند ومنجر به کاهش هزینه های تولید می شود. از سوی دیگر، کنترل کیفی هم در بخش مصالح مصرفی و اجرا راحت تر است، یعنی در نهایت به نفع کشور تمام می شود.

فاطمی عقدا در خصوص تولید صنعتی ساختمان به عنوان یک راهکار قابل توجه گفت: موضوع مهمی که در ساخت و ساز مسکن به علت نیاز مبرم و انباشته تولید در کشور باید دنبال شود، مساله تولید انبوه به ویژه صنعتی سازی است که سیاست بسیار خوبی برای رفع مشکل مسکن آن هم در کوتاه مدت است. در هنگامه ای که نیاز مسکن تقریبا صفر شد دولت می تواند به درخواست کنندگان برای ساخت سنتی زمین اعطا کند در غیر این صورت تا زمانی که این مشکل رفع نشود نباید به چنین راهکارهایی متوسل شد بلکه ساخت وساز صنعتی در کوتاه ترین زمان با قیمت های بسیار پایین تر به نفع کشور منتهی می شود.  

معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: اینکه چه شیوه ای برای ساخت و ساز مسکن باید در پیش گرفته شود تا در این بخش فعال شویم و مسکن مورد نیاز کشور تولید شود از جمله موضوعات مهم است چرا که قبلا هم دولتها خانه نمی ساخند، بلکه طرح هایی برای ساخت مسکن مثل طرح اقدام ملی مسکن نهایی و مصوب می کردند و زیر ساخت های اجرای آن را تسهیل و فراهم می کردند.

وی در این باره گفت: تامین زمین و منابع و تسهیلات لازم، ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط،همکاری موثر با انبوه سازان و نمونه ای مثل ساخت و ساز مسکن مهر، تجربه خوبی است که دولت می تواند برای ساخت وساز از آن استفاده کند.بی تردید دولت سیزدهم با استفاده از تجربه مسکن مهر در این زمینه می تواند ایرادات را رفع کند.
 سید محمود فاطمی عقدا در این باره افزود:  به دلیل اینکه دولت در محدوده شهری زمینی برای عرضه ساخت و ساز مسکن مهر نداشت، برای اینکه قیمت زمین را صفر کند، زمین های خارج از شهر را به منابع طبیعی داد که متاسفانه زیر ساخت های لازم برای ساخت و ساز شهرها فراهم نبود. اگر دولت سیزدهم ایرادات آن زمان را رفع کند،مسکن مهر به عنوان یک مدل کارآمد معرفی می شود که تعاونی ها و افراد حقیقی با این شیوه می توانند برای ساخت وساز و تحویل مسکن ثبت نام کنند.
وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: مشارکت مردم در ساخت و ساز و بستر سازی دولت برای تحقق هر چه بهتر این موضوع، مهم است چرا که بی توجهی به ساخت وساز مسکن درآینده ای نه چندان دور به معضلی بزرگ به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تبدیل می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات